کد مطلب:182179 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:227

در بیان احادیثی از آن حضرت
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «اصحاب من، برادران من! همانا وصیت می كنم، شما را به تدارك و تهیه ی خانه آخرت و برای سرای دنیا، شما را وصیت نمی كنم؛ زیرا كه شما در دنیا حریص هستید... آیا به شما نرسیده است، آنچه عیسی بن مریم (علیه السلام) به حوارین گفت؟ فرمود: كه دنیا پلی است از این پل عبور كنید و به عمارتش مكوشید، یعنی از پل باید گذشت، نه به آرزوی ماندن نشست».

نیز حضرت عیسی (علیه السلام) فرمود: «كدام یك از شما بر موج دریا عمارت می كند؟ اینك دنیای شما، همین حالت است و بنا كردن بر آن، مانند بنا كردن بر موج دریاست، پس چنین



[ صفحه 51]



مكان سست بنیانی را قرار ندانید».

امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «حق تعالی هر گناهی را كه مؤمن مرتكب شده، می آمرزد و پاك می شود از آن در آخرت، مگر دو گناه: یكی ترك تقیه در مواقع تقیه و دیگر ضایع كردن حقوق برادران دینی».

امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «عجب دارم، من از آن كسی كه پرهیز از طعام می كند به جهت آنكه، مبادا به او ضرر برساند، چگونه پرهیز از گناه نمی كند كه مبادا بدی و جزای بد، عاید او گردد»؟!

امام سجاد (علیه السلام) فرمود: به پسر خود وصیت نموده اند كه: «ای پسرك من! صبر كن در مصایب روزگار و خود را در معرض حقوق درنیاور و اجابت مكن برادر خود را در امری كه ضرر آن برای تو بیشتر است از منفعتش برای او».

امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «هلاك می شود، آن كسی كه حكیم دانشمند، او را ارشاد ننماید و خوار و زار می شود، آن كسی كه احمقی، او را بازو نشود و چه بسا كه از نادان، كارهایی



[ صفحه 52]



ساخته می شود كه از دانایان انجام نشود». [1] .

امام سجاد (علیه السلام) فرمود: به فرزندش امام محمدباقر (علیه السلام) فرمود: «ای پسرجان من! با پنج طبقه از مردم، مصاحبت مكن و با آنها سخن مگو و همسفر مشو».

عرض كردم: «فدایت شوم، این جماعت چه كسانی هستند»؟

فرمود: «با فاسق یار مشو؛ زیرا كه او تو را به یك خوراك یا به یك لقمه و كمتر از آن می فروشد».

عرض كردم: «ای پدر! كمتر از آن چیست»؟

فرمود: «به طمع لقمه تو را می فروشد، لكن به آن هم نمی رسد».

عرض كردم: «فرد دوم كیست»؟

فرمود: «با بخیل رفت و آمد نداشته باش؛ زیرا كه تو را از مالش محروم می نماید وقتی كه نهایت احتیاج را به آن داری».

عرض كردم: «فرد سوم چه كسی می باشد»؟

فرمود: «با دروغ گو نشست و برخاست، نداشته باش؛ زیرا



[ صفحه 53]



كه او مانند سراب است، دور می كند از تو نزدیك را و نزدیك می كند به تو دور را».

گفتم: «ای پدرجان! فرد چهارم كیست»؟

فرمود: «مصاحبت مكن با قاطع رحم؛ زیرا كه من یافتم، او را ملعون در سه جا از كتاب خدا».

گفتم: «ای پدرجان! فرد پنجم كیست»؟

فرمود: «احمق، زیرا او می خواهد به تو نفع رساند؛ اما از نادانی خود به تو زیان می رساند».

امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «بیچاره محب دنیا، یك درهم از او از بین می رود، روز خود را به ناراحتی می گذراند در حالی كه از عمر او نیز كم می شود؛ اما برای از دست دادن آن، ناراحت نمی شود؛ پس شایسته است كه آدمی بر عمر خود، حساس باشد و بر عمر تلف شده ی خود، تأسف بخورد». [2] .



[ صفحه 54]




[1] منتهي الآمال.

[2] منتهي الآمال.